Gå til indhold
Artistic Practice med How To Kill A Dog:  ”Vi gør det intime politisk”

Pressemeddelelse -

Artistic Practice med How To Kill A Dog: ”Vi gør det intime politisk”

In English below. 

Artiststudio How To Kill A Dog har en udtalt mission om at indtage teaterscenernes nærværende rum, så det intime bliver politisk. De skaber metaforer, som befrier myterne om kvinder, og gennem insisterende humor, musikalsk intensitet og konfrontatorisk politisk bevægelse vil de forandre noget i publikum, så der bliver plads til den unge kvindes stemme.

I front for How To Kill A Dog står Jennifer Vedsted Christiansen og Emma Sehested Høeg. De er udvalgt til Bikubenfondens ”Artistic Practice” for særligt lovende kunstneriske praksisser. De to kunstnere insisterer på at have det sjovt, mens de gennem deres koncertperformances både nedbryder grænserne for, hvordan man plejer at lave scenekunst og hvad man kan tillade sig som samtidskvinde.

Se den nye film “Artistic Practice med How To Kill A Dog” her.

”Det som vi konsekvent trækker på, er en stor interesse for at forandre noget i publikum. Derfor er vores kunstneriske praksis meget optaget af udtryk og særligt det indtryk, vores værker gør. Pop og humor er en del af vores metode, men målet er altid festlig og sexet scenekunst, der kan skabe seriøs politisk forandring,” fortæller Jennifer Vedsted Christiansen, instruktør.

How To Kill A Dog tror på den energi, der kan skabes, når mange mennesker mødes foran en scene. Som symbol på verdens forvredne magtforhold, leger de konstant med magtrelationen mellem deres kunstneriske udtryk fra scenen og publikums modtagelse i salen.

Med musikalske kraftudladninger og en insisteren på at ”skrue op”, indtager og frigør de publikums intime sfærer og nedbryder grænserne mellem aktør, scene og beskuer. Latteren, væmmelsen og de gensidige menneskelige spejlinger skaber fundamentet for det politiske forandringspotentiale, som er centralt placeret i gruppens kunstneriske praksis.

”Den unge kvinde kæmper med meget og har det svært i vores verden. Vi genkender både os selv og mange piger og kvinder omkring os i problemerne. Derfor synes vi, det er interessant at arbejde med den unge kvinde som metafor og sætte hende endegyldigt fri gennem kunstens kraft,” siger Emma Sehested Høeg, skuespiller og komponist.

Scenekunstens omsluttende nærvær og kondenserede form er for How To Kill A Dog det perfekte rum, hvis man ønsker at gøre det intime til en politisk kampplads.

Farvel Til Madonna – nyt værk i 2023
I februar 2023 er How To Kill A Dog aktuelle med deres sidste værk i en scenekunstnerisk trilogi, der er co-produceret med Teater Republique.

I det nye værk, ”Farvel Til Madonna”, bryder How To Kill A Dog ud af det årtusind lange kvælertag, de patriarkalske fortællinger har haft om den uskyldsrene madonna og den djævelske, kvindelige forfører.

Man kan forvente en rituel forløsning gennem et musikalsk orgie af krop, sved, hår, negle og ekskrementer til tonerne af messe, salmer og fællessang - med et ønske om at omskrive historien og give plads til nye drømme.

”Farvel Til Madonna” afslutter trilogien om det oprørske hundyr, der blottede sin skam i ”Velkommen Til Pandora” (2019) og problematiserede den unge kvinde som valuta i en kapitalistisk og mandsdomineret verden i ”Lolita For Altid” (2020).

Nyskabende kønspolitisk teater til fremtiden
How To Kill A Dog har en raffineret tilgang til kønspolitiske temaer. Samtidskvinden er helt i front og bliver afmytologiseret og sat fri fra alle de roller, hun ikke selv har defineret.

Gennem en nysgerrig og eksperimenterende praksis bringer How To Kill A Dog sig selv i spil i deres værker og bidrager med nådesløse afsløringer af den forvirring, kvinder kan have i et samfund, hvor seksualitet, krop, køn og feminisme er til konstant forhandling og forandring.

Intet, absolut intet, er for meget i en normmæssig forståelse, når How To Kill A Dog folder deres kunst ud. De nedbryder grænserne for, hvad man “bør” tillade sig som samtidskvinde, men også for, hvordan man skaber scenekunst og engagerer publikum. Befrier-missionen er helt i front - i indhold, og på det æstetiske og musikalske niveau. Det er performativt, appellerende, flabet og kunstnerisk nyskabende”, siger Mette Marcus, direktør i Bikubenfonden.

How To Kill A Dog inddrager deres publikum på radikale, højlydte og festlige måder. For det er gennem interaktionen og samarbejdet med publikum, at kunstintentionen og -missionen opnår sin fulde styrke. Som Artiststudio har de et stort potentiale i scenekunstnerisk sammenhæng, og deres flirten med filmmediet og koncertscenerne giver dem en betydningsfuld tværæstetisk platform.

How To Kill A Dog har med deres brede definition af scenekunstnerisk praksis fx optrådt på festivalen Heartland 2022 med uddrag fra Lolita For Altid, ligesom performeren “Dame Dearest” alias Emma Sehested Høeg performer sangene fra gruppens repertoire på spillestedet Vega. De er desuden snart aktuelle med en tv-serie på TV2 Zulu om en kvindes kamp for orgasme.

Se “Artistic Practice med How To Kill A Dog” her.

I den nye film kan du også møde kunsterne Kirsten Astrup and Maria Bordorff i samtale med How To Kill A Dog på Teater Republique.

Artiststudio How To Kill A Dog er:

Jennifer Vedsted Christiansen, instruktør
Emma Sehested Høeg, skuespiller og komponist
Amanda Tilia Hamelle, producent
Petruska Miehe-Renard, scenograf og kostumedesigner
Jennifer og Emma er uddannede fra Den Danske Scenekunstskole i 2019 og en del af Statens Kunstfonds 2-årige udviklingsprogram – Den unge kunstneriske elite
How To Kill A Dog har et tæt samarbejde med Rikke Hedeager, teaterchef på Teater Republique & Revolver

Artiststudio How To Kill A Dog’s mission
How to Kill A Dog drømmer om tættere kontakt mellem scenekanten og publikumsrækkerne. Deres værker afspejler den virkelig, de går rundt i og de dilemmaer, der opstår omkring dem. Med deres ekspressive kunstneriske stil, vil de vække publikums lyst til at fylde lidt mere. Missionen er, at ”take up space”!

How To Kill A Dog’s praksis er nysgerrig og eksperimenterende. De ønsker at oplyse, kritisere og diskutere samfundet - og kunstens rolle i forhold til dette. De arbejder på tværs af kunstarter og søger at sløre forholdet mellem værk og virkelighed. På den måde udfordres rammerne for, hvad kunst kan og de arbejder med, hvordan det enkelte værk kan eksistere ud over sin egen ramme – såvel i forberedelsesprocessen, som i de aflejringer, værket efterlader.

Selvom How To Kill A Dog’s kunstneriske praksis er forankret i scenekunsten, er deres værker og koncertperformances kendetegnet ved at bevæge sig tværæstetisk mellem flere forskellige kunstarter. Det har fra begyndelsen været en ambition at arbejde med forskellige formater, genrer og gennem flere medier.

Artiststudio How To Kill A Dog - centrale scenekunstneriske værker:
Velkommen til Pandora, 2019
Lolita for Altid, 2020
Farvel til Madonna, 2023

How To Kill A Dog er altid åbne for nye samarbejder – læs mere om dem her.

Om Artistic Practice
Artistic Practice er et person- og værknært filmportræt af en dansk kunstner, kunstnerduo eller gruppe med særlig lovende praksis og potentiale. Bikubenfonden stiller Artistic Practice til rådighed for kunstnerne som et led i en internationalisering af dansk kunst. Formålet er at bidrage til at løfte og styrke kunstnernes synlighed i deres videre karriere.

Artistic Practice med How To Kill A Dog er produceret af Meeto film for Bikubenfonden.

Læs mere om Artistic Practice her.

Kommende kunstnere i Artistic Practice-serien:
Billedkunstner Jens Settergren
Billedkunstner Marie Munk
Billedkunstner Linda Lamingnan
Scenograf Nathalie Mellbye
Instruktør Anja Behrens
Scenograf og kunstner Sif Freya Hestnes
Billedkunstner Hannah Heilmann
Billedkunstner Krisoffer Akselbo
Kunstner Jessie Kleemann

Tidligere udgivelser i Artistic Practice-serien:
Kunstnerisk Leder Marie Lydie Nokouda
Billedkunstner Jakob Kudsk Steensen
Kunstnerduoen Astrup og Bordorff
Koreograf og formskaber Gunilla Lind
Teaterinstruktør Sargun Oshana
Billedkunstner Alexander Tillegreen
Billedkunstner Hannibal Andersen
Kunstner og koreograf Jules Fischer
Koreograf Hilde I. Sandvold
Scenograf og Kostumedesigner Ida Grarup

Mere Information:
Jeppe Bo Rasmussen, tlf.: +45 24401897, jbr@bikubenfonden.dk
Chef for public affairs og kommunikation på kunstområdet, Bikubenfonden

You find the English version here.

Emner

Kategorier


Bikubenfonden arbejder med at nyskabe muligheder for unge på kanten og for aktuel scene- og billedkunst.

Kontakt

Jeppe Bo Rasmussen

Jeppe Bo Rasmussen

Pressekontakt Chef for public affairs og kommunikation på kunstområdet 24 40 18 97
Emilie Beck Vestergaard

Emilie Beck Vestergaard

Pressekontakt Digital redaktør Digital og visuel kommunikation 20 95 22 70