Pressemeddelelse -
De fik Årets Reumert 2018
Skuespiller Olaf Johannessen modtog hædersprisen, da ekstraordinære præstationer og særlige talenter inden for dansk scenekunst blev hyldet i Skuespilhuset lørdag den 9. juni.
’En dybt original skuespiller. Med en enestående karriere i dansk teater.' Sådan lød betegnelsen på Årets Hædersprismodtager 2018. Skuespiller Olaf Johannessen blev blandt andet rost for sit mod og sin evne til hele tiden at søge nye udfordringer. Han fik overrakt hædersprisen af Bikubenfondens direktør Søren Kaare-Andersen, som i sin tale blandt andet fremhævede to af Johannessens roller i denne sæson i Diktatoren på Nørrebros Teater og Requiem på Betty Nansen og kaldte dem:
’Forbløffende, karismatiske skuespillerpræstationer, der bekræfter den enestående rolle du har blandt danske teaterkunstnere.’
Der blev ud over Årets Hæderspris uddelt priser i 16 forskellige kategorier samt otte talentpriser.
Film er blevet til prisværdig scenekunst
I år har mange forestillinger være skabt på forlæg af film og tv-serier, og den tendens kom tydeligt til udtryk blandt aftenens prismodtagere. Republique modtog prisen Årets Skuespil for forestillingen Festen skabt på forlæg af Thomas Vinterbergs film af samme navn. Hils din mor og Teater Vestvolden modtog prisen Årets Børne-/Ungdomsforestilling for forestillingen Fucking Åmål. Den Jyske Opera modtog prisen Årets Opera for forestillingen Brødre, og Årets Særpris gik til Husets Teater for forestillingen Rocky!. Sidstnævnte forestilling, som blev kaldt ’ubehageligt og nødvendigt teater – sat frygtløst på scenen for at give stemme til denne verdens tavse og politisk afmægtige Rocky’er’, var desuden blandt de mange forestillinger, som blev fremhævet i kåringen af Årets Instruktør Tue Biering - ’årets mest alsidige instruktør’.
Sidste års talent – dette års hovedrolle
Elliott Crosset Hove, der sidste år var af finde blandt Årets Talenter, modtog i år prisen for Årets Mandlige Hovedrolle for sin optræden som ’en handlekraftig og begavet’ Hamlet på Vendsyssel Teater. I kategorien Årets Kvindelige Hovedrolle modtog Ina-Miriam Rosenbaum prisen for sine mange roller i JOB – et enkelt menneske, Off Off/Produktion. Juryen roste hende blandt andet for hendes ’talende ansigt, præcise bevægelser og eminente musikalitet’.
Årets Kvindelige Ensemblerolle gik til Karin Bang Heinemeier for sin optræden i forestillingen Drømme om noget andet på Teater Hund & Co., hvor hun med juryens ord ’svingede suverænt mellem storbyens eksistenser’. Mens Ole Lemmeke modtog prisen Årets Mandlige Ensemblerolle for sin optræden som borgmester med ’kronisk angst for at blive afsløret i sin korrupte embedsførelse’ i Revisoren på Nørrebro Teater.
Århus Teater hædret
Århus Teater blev hædret for forestillingen Lyden af de skuldre vi står på, som både modtog prisen for Årets Musical / Musikteater og Årets Scenedesign skabt af Christian Albrechtsen (scenografi og kostumer) og Mathias Hersland (lysdesign).
Stærke dramaer – og stemmer
I de øvrige kategorier gik Årets Dramatiker til Julie Maj Jakobsen for Aftenlandet, Aalborg Teater – en forestilling der skildrer flygtningekrisen, og som ifølge juryen ’rummede poesien, desperationen, volden, medfølelsen, frygten og afmagten’. Årets Sanger gik til Magnus Vigilius for sin stemmepragt og psykologiske indlevelse i Valkyrien, Den Ny Opera. Det Kongelige Teaters ballet Spar Dame, skabt over Pusjkins novelle om kortspillets forbandelse, blev kåret som Årets Danseforestilling. Mens Årets Danser blev Jón Axel Fransson for sin optræden i Spar Dame og Farlige forbindelser, Det Kongelige Teater. Og Årets Performance gik til Cantabile 2 for Skjult nummer, som juryen betegnede som ’teater med logistisk overskud og blafrende kærlighed’.
Årets Talentpriser
Årets Reumert sætter hvert år fokus på scenekunstens nye talenter med de særlige Talentpriser. De otte talenter der blev hyldet i år var:
- Skuespiller Asta Kamma August, som modtog Talentprisen for sin optræden i Hamlet, Vendsyssel Teater.
- Dramatiker Magnus Iuel Berg, som modtog Talentprisen for I støvet fra regnen, Teater Grob.
- Skuespiller Alvin Olid Bursøe, som modtog Talentprisen for sin optræden i Dansk – en pæredansk integrationskomedie, Teatret Svalegangen.
- Skuespiller Ferdinand Falsen Hiis, som modtog Talentprisen for sin optræden i Cyrano, Aalborg Teater.
- Musicalperformer Diluckshan Jeyaratnam, som modtog Talentprisen for sin optræden i Prinsen af Egypten, Fredericia Teater.
- Koreograf Gunilla Lind, som modtog Talentprisen for forestillingen V.O.M.P., Gunilla Lind Danseteater.
- Skuespiller Ingrid-Marie Thorlacius, som modtog Talentprisen for sin optræden i Fucking Åmål, Hils Din Mor og Teater Vestvolden.
- Skuespiller Joakim Lind Tranberg, som modtog Talentprisen for sin optræden i Seebach, Fredericia Teater.
Motivationer:
Årets Hæderspris: Olaf Johannessen
Hæderspristale:
Kære Olaf Johannessen -
Må jeg begynde med at citere dig for din slutreplik i forestillingen ’Mefisto’ på Betty Nansen Teatret for et par år siden. Du sagde replikken med den knivskarpe og lidt sarkastiske diktion, vi kender dig på. Den lød:
”Jeg er jo bare en ganske almindelig skuespiller!”
Du spillede dengang den tyske stjerneskuespiller Gustav Gründgens. Det var en rolle. Men du kunne sikkert finde på at sige det samme om dig selv – lige så slebent og underspillet: ”Jeg er jo bare en ganske almindelige skuespiller!”
Men vel er du ej!! Det er derfor, du står her i aften: Fordi du er alt andet end ’ganske almindelig’. Fordi du er en dybt original skuespiller! Med en enestående karriere i dansk teater. – En karriere, der har ført dig ad krogede og egensindige veje. Hele tiden på jagt efter udfordringer. Du vælger konsekvent det risikable, det udsatte.
Du tilbragte ni år som fastansat på Det Kgl. Teater mellem 1994 til 2004 og derefter gik du nye veje, der bragte dig til andre scener og andre lande…
Du rejste til Færøerne for, sammen med din kæreste Marita Dalsgaard, at spille Carol Rocamoras “I take your hand in mine”. Vi så dig på Sorte Hest Teatret som en dæmonisk og mystisk skovfoged i Vivian Nielsens ’Hjorten’. Så – op ad trapperne til 4. sal under loftet i det gamle Husets Teater for at spille spansk teater. Og så på Grønnegårdsteatret for at spille Noel Cowards ’Privatliv’ – ’med krukket elegance, sleben kynisme og livstræthed’.
Og pludselig ser vi dig midt i travle, succesfulde år forsvinde til Tyskland for at optræde i fire sæsoner på Schauspielhaus i Düsseldorf og derefter i Bochum og Basel. Du indkasserede endda en nominering til en af Tysklands store teaterpriser, Faust-prisen, for hovedrollen i Henrik Ibsens ’Peer Gynt’, en kæmpeopgave. På tysk!
Din bevidste enegang har også i den seneste sæson ført dig til roller og præstationer, som er med til, at du nu skal have vores Hæderspris.
På Nørrebros Teater har vi jublet over Chaplins ’Diktatoren’, hvor du det ene øjeblik er den højt kværnende, heilende demagog – det næste er den jødiske barber, der løber om hjørner med sine forfølgere.
Og på Betty Nansen Teatret var du i ’Requiem’ værtshusholderen, der sidder på en bænk og følger sine gæsters ævl om druk og sex og bedrag lige så lidenskabsløst og uanfægtet som en Humphrey Bogart i ’Casablanca’.
Forbløffende, karismatiske skuespillerpræstationer, der bekræfter den enestående rolle du har blandt danske teaterkunstnere.
’En ganske almindelig skuespiller’? Vi spørger bare.
Årets Kvindelige Hovedrolle: Ina-Miriam Rosenbaum, JOB – et enkelt menneske, Off Off/Produktion
Motivation: Ina-Miriam Rosenbaum spillede alle personerne i denne brændende forestilling om den evige jøde og eksilets rodløshed. Klagende, tiggende, bedende, jublende. Hendes talende ansigt, præcise bevægelser og eminente musikalitet sugede os ind i den fattige russiske landsby og indvandrerslummen i New York – og ind i hjertet på det evigt splittede menneske.
Årets Mandlige Hovedrolle: Elliott Crosset Hove, Hamlet, Vendsyssel Teater
Motivation: Tilskuerne blev Hamlets fortrolige, da Elliott Crosset Hove stod sitrende som en handlekraftig og begavet Hamlet – klogt manipulerende og oprigtigt forelsket i Ofelia. Han talte til os, som om Shakespeares ord var hans egne tanker. Han dirrede med dét nærvær, der er helt hans eget. At være eller ikke – Elliott Crosset Hove var en Hamlet, der blev vores ven.
Årets Kvindelige Ensemblerolle: Karin Bang Heinemeier, Drømme om noget andet, Teater Hund & Co.
Motivation: Sognebørnene sad i kø i Københavns nordvestkvarter for at vente på Karin Bang Heinemeiers livstrætte præst. Øjeblikket efter spillede hun junkien, der mest trængte til et kram i sin frysende ensomhed. Hun svingede suverænt mellem storbyens eksistenser – uforfængeligt og nøgent med fascinerende og rablende uforudsigelighed i kroppen. Hun kunne det hele!
Årets Mandlige Ensemblerolle: Ole Lemmeke, Revisoren, Nørrebro Teater
Motivation: Ole Lemmekes borgmester var et pragtstudie i sydende raseri og befippelse. I denne russiske klassiker var han en bidsk terrier, der sparkede nedad, og en gudsbenådet fedterøv, der slikkede opad. Han var kronisk angst for at blive afsløret i sin korrupte embedsførelse - kropsligt elegant og vokalt virtuost. Et højaktuelt snylterportræt af de sjældne.
Årets Danser: Jón Axel Fransson, Farlige forbindelser og Spar dame, Det Kongelige Teater
Motivation: Jón Axel Fransson er en af de sjældne dansere, der forener blændende teknik med scenisk nærvær. Han var magnetisk spiddende i blikket som dæmonisk forfører i Farlige forbindelser, og han strålede af renfærdig og oprigtig forelskelse som den unge officer i Spar dame. Han har både en selvfølgelig autoritet og en dramatisk poesi. Han lyser på scenen!
Årets Sanger: Magnus Vigilius, Valkyrien, Den Ny Opera
Motivation: Her var han – helten, der trak sværdet ud af asketræets stamme og lod forårets lys strømme ind. I et intenst kammerspil mødtes tvillingeparret, bror og søster, og forelskede sig intetanende med sigende blikke og talende bevægelser. Med Magnus Vigilius har Danmark fået en ny Wagner-tenor med stor stemmepragt og lige så stor psykologisk indlevelse.
Årets Instruktør: Tue Biering, Rocky!, Husets Teater, Silent Zone, CPH Opera Festival, Aftenlandet, Aalborg Teater, Misundelse, Republique, Landet uden drømme, Eventministeriet og Fix&Foxy
Motivation: Sæsonens mest alsidige instruktør hedder Tue Biering. Uforfærdet kaster han sig ud i monologer, operaer, flygtningedramaer, svinekampe og andre skræmmebilleder – vredt og provokerende og samtidig tillidsvækkende. For Tue Biering er teatret også betroelsernes sted. Han involverer os fysisk og psykisk i grænsesøgende emner og teaterformer – evigt nysgerrig.
Årets Scenedesign: Christian Albrechtsen (scenografi og kostumer), Mathias Hersland (lysdesign), Lyden af de skuldre vi står på, Aarhus Teater
Motivation: Her blev den danske sangskat visualiseret i farvemættede scenerier, der aldrig overskyggede ord og melodi. Allersmukkest stod det glødende blomstertræ, den gigantiske sølvkugle og kæmpevæggen af glimtende ismetal - befolket med almuebønder, dansende snebolde, trompetspillende hyben og enorme englefjæs. Billedmagisk teaterkoncert om os i Danmark.
Årets Dramatiker: Julie Maj Jacobsen, Aftenlandet, Aalborg Teater
Motivation: Aftenlandet rummede poesien, desperationen, volden, medfølelsen, frygten og afmagten i Julie Maj Jacobsens begavede konfrontation mellem os på den rigtige side af glasdørene, og flygtningene, der stod udenfor på den anden side. Der sad vi, og der stod de fremmede – midt i en legende og bidsk tekst om et af tidens allermest brændende spørgsmål.
Årets Børne-/Ungdomsforestilling: Fucking Åmål, Hils din mor og Teater Vestvolden
Motivation: Teenagelivets dilemmaer havde ingen mulighed for at gemme sig i denne ubarmhjertigt lyserøde teaterforestilling for tre turboskuespillere med hidsige rolleskift. Er du hetero eller homo? Er dine forældre pylrede eller ligeglade? Og lyver du over for din bedste veninde? Fucking Åmål viste det hele – med ærlighed og fortrydelsesøjne og bankende hjerter.
Årets Musical/Musikteater: Lyden af de skuldre vi står på, Aarhus Teater
Motivation: Hvor var det dog befriende, at Aarhus Teater turde sætte den danske sangskat på scenen i en tid, hvor fædrelandsfølelsen er til voldsom debat. Her troede man virkelig på de gamle, stærke salmeord, der snart var svøbt i øresmigrende pop, snart i rislende oratoriebrus – indrammet af fabulerende scenebilleder. En sjældent vellykket teaterkoncert.
Årets Opera: Brødre, Den Jyske Opera
Motivation: Som en græsk tragedie oprulledes dramaet om den hjemvendte soldat, der er ødelagt af krigen for altid. Korets kommentarer stod som mejslet i et monument af marmor, og ubesværet gik vi fra fangekælderen i Afghanistan til velfærdsnormalitetens uforstående fængsel. En stærk, moderne opera, der taler lige ind i vores hjerter – og lige ind i vores tid.
Årets Danseforestilling: Spar dame, Det Kongelige Teater
Motivation: Begær og poesi kæmpede heftigt i Liam Scarletts ballet over Pusjkins novelle om kortspillets forbandelse. Danserne strålede i grisk kamp om spillebordet – i storslået tåspidskoreografi med hvirvlende trin og psykologisk interessante roller under en bevægelig og bedragerisk scenografi – op ad den rødeste kjole. En trumf i Den Kongelige Ballets repertoire.
Årets Skuespil: Festen, Republique
Motivation: Madteater med incest som dessert. Mere modbydeligt kan det næsten ikke blive. Her sad vi lige og hyggede os om bordet, med lækker mad og god stemning, og så væltede det ellers frem med menneskelig råddenskab. Her blev den velkendte historie ubehageligt fysisk påtrængende. Vi var ikke tilskuere til Festen, men en del af den – og det var fandeme ulækkert.
Årets Performance: Skjult nummer, Cantabile 2
Motivation: Sms’en tikker ind. Ud i en taxa og af sted med tre andre tilskuere mod en ukendt destination. Skjult nummer bød på lutter overraskelser, når sanseligheden væltede frem i optimal kontakt mellem medvirkende og publikum. Teater med logistisk overskud og blafrende kærlighed. Her skabtes et rum til at lade følelserne løbe frit. En udfordring – og en gave.
Årets Særpris: Rocky!, Husets Teater
Motivation: Mere svinsk kunne det næsten ikke blive! Kød på bordet og den grimme virkelighed lige op i sylten på publikum. Sådan var Rocky!. Det var ubehageligt og nødvendigt teater – sat frygtløst på scenen for at give stemme til denne verdens tavse og politisk afmægtige Rocky’er. Her var der frådende vildskab og dødsforagt – og blod, splatter og slagtesvin.
Om Årets Reumert
Hvert år sætter Bikubenfonden fokus på årets tendenser og hylder de ekstraordinære præstationer inden for dansk scenekunst med Årets Reumert. Showet markerer afslutningen på CPH:STAGE-festivalen, der samler publikum og teaterbranchen i København til fejring af scenekunsten. Prisuddelingen er i år produceret af Det Kongelige Teater og iscenesat af instruktør Birgitte Næss-Schmidt med scenografi af Marianne Nilsson. PLATT-FORM bestående af Mille Lehfeldt, Laus Høybye og Jakob Fauerby var værter.
Ud over selve Reumert-showet arrangerer Bikubenfonden i løbet af året en række Reumert-saloner, hvor forskellige temaer inden for scenekunsten tages op til debat.
Prisuddelingen tog sin begyndelse i 1998, hvor Bikubenfonden uddelte en hæderspris til Bodil Udsen. Det var således 20. gang Årets Reumert blev uddelt i år.
Juryen 2017-2018 består af:
- Anne Middelboe Christensen – dramaturg ved Vendsyssel Teater og teateranmelder ved Information og Teateravisen.dk*
- Charlotte Mors – kunstnerisk og strategisk leder, Performing Arts Platform
- Gregers Dirckinck-Holmfeld – forfatter & teaterkritiker, gregersDH.dk
- Henning Sprogøe – skuespiller, tidligere teaterchef og uddannelsesleder på Den Danske Scenekunstskole
- Henrik Lyding – teateranmelder, mag.art., Jyllands-Posten og dk4
- Ida Krøgholt – lektor i dramaturgi, Ph.d., Aarhus Universitet
- Jakob Steen Olsen – teaterredaktør, cand.mag., Berlingske
- Lene Grønborg Poulsen – teateranmelder, cand.public., ISCENE
- Lene Kryger – kulturredaktør og teateranmelder, Fyens Stiftstidende & Fyns Amts Avis
- Me Lund – journalist og forfatter, mag. art.
- Monna Dithmer – teateranmelder, mag.art., Politiken
- Rie Hammer – chefredaktør ISCENE
- Stine Rosengren – operasanger, radio og TV-vært, DR
- Susanne Hjelm Pedersen – dramaturg, cand.mag., Den Danske Scenekunstskole m.fl.
- Tore Leifer – radiovært og programmedarbejder, cand.mag., DR
*Anne Middelboe Christensen har pga. sin ansættelse ved Vendsyssel Teater været inhabil i de diskussioner, der har vedrørt teatret og har derfor ikke deltaget i disse.
Desuden indgår følgende i Årets Reumert-jury:
- Æresmedlem (ikke stemmeberettiget):
Kreativ direktør Christian Have, Have Kommunikation
Bikubenfondens repræsentanter i Reumert-juryen:
- Direktør Søren Kaare-Andersen
- Chef for kulturområdet Mette Marcus
- Koordinator for Reumert-juryen og projektleder for Årets Reumert Signe Bjerregaard Brok
Prismodtagerne får ud over Reumert-statuetten:
Hædersprismodtager: 200.000 kr.
Øvrige prismodtagere: 35.000 kr.
Pressekontakt:
Kristina Sindberg
Mail: kristina@have.dk
Tlf: 24 86 01 84
Alette Castenschiold
Mail: alette@have.dk
Tlf: 23 24 89 24
Kommunikationsansvarlig i Bikubenfonden:
Iben Haugaard
Mail: ih@bikubenfonden.dk
Tlf: 26 22 09 26
Related links
Emner
Kategorier
Bikubenfonden arbejder med at nyskabe muligheder for unge på kanten og for aktuel scene- og billedkunst.